TURNEU EXTRAORDINAR • HORIA MIHAIL
Pianul Călător • 2023
Ediția a XIII-a
Turneu extraordinar al pianistului Horia Mihail
– 1 iunie 2023 –
Declarația finală a lui Horia Mihail, după încheierea turneului din 2023
„Pianul călător 13. Iată, 12 ani în care am călătorit alături de piane. În ultima vreme, doar vizitându-le sau fiind oaspetele unor săli de concerte. Nu a fost o ediție cu ghinion, dimpotrivă, a fost una norocoasă având în vedere că s-au aliniat cumva astrele și a fost mai puțin obositor din punct de vedere al mișcării mele dintr-o parte în alta. Am întâlnit mulți prieteni în sălile în care am cântat, am cunoscut și lume nouă, lume care, iată, începe să se obişnuiască cu astfel de proiecte, astfel de povești muzicale. Sunt nerăbdător să ajung la cea de-a 15-a ediție, deoarece mi-a venit deja în minte ce voi face peste doi ani de zile și anume The best of Pianul călător, o selecție de muzici care s-au desfășurat vreme de 14 ediții. Iar pentru anul viitor, „surpriza” va fi anunțată din timp.
Pe plan muzical, în acest an turneul a cuprins muzică inspirată de folclor. Am făcut o călătorie muzicală alături de cei care au venit să mă asculte, o călătorie europeană ce a debutat în Transilvania și s-a încheiat în Moldova, trecând prin foarte multe țări, foarte multe stiluri muzicale, prin diferitele epoci în care a fost scrisă muzica. Aș putea da câteva exemple, Brahms – Variațiuni pe o temă maghiară, iată, Ungaria – Germania, Dvorak – Dansuri scoțiene, Cehia – Scoția și au fost și alte astfel de perechi, fiindcă cei ce au scris muzica nu au fost neapărat inspirați de propriul folclor. De exemplu, Alborada del gracioso de Ravel, reprezentând Spania, dar scrisă de un francez – a fost unul dintre hit-urile recitalurilor din acest Pian călător. Și nu în ultimul rând, surpriza pentru cei care mă cunosc a venit de la finalul semnat de contemporanul nostru, Dan Dediu, cu a sa Horă din Moldova, pusă în oglindă cu cea a lui Tiberiu Brediceanu.„
Horia Mihail revine cu un turneu național… norocos, al 13-lea din seria evenimentelor ce poartă numele Pianul Călător, încă din 2011. Anul acesta, cei care vor veni în sălile de concert vor asculta recitaluri parcurse de un fir roșu – inspirația folclorică din cele mai neașteptate colțuri ale Europei.
Turneul Național Pianul Călător, ediția a XIII-a, începe, de această dată, internațional, cu un concert la Londra, care va avea loc pe data de 4 mai. După concertul din capitala Marii Britanii, pianistul Horia Mihail își continuă traseul în țară, trecând, în acest an, prin Deva, Brașov, Iași, Roman, Bârlad, Caracal, cu un concert final la București, la Sala Radio.
Sunt orașe în care a mai cântat de multe ori în acești ani, publicul așteptând turneul an de an cu interes, mai ales că fiecare ediție are o altă temă. Cea de anul acesta, ”o ediție cu noroc”, cum îi spune artistul, este inspirată din… folclor.
„De peste un deceniu Pianul Călător ajunge în orașele din România. De-a lungul timpului, am încercat să prezint publicului programe cât mai interesante. Dacă la început a fost Franz Liszt, de-a lungul anilor am ales o muzică cât se poate de variată și interesantă: de la clasicii Mozart și Beethoven, la romanticul Chopin, de la vals, la miniaturi care îndeobște sunt prezentate ca bis. Pentru această ediție am ales compoziții inspirate de folclor. Dacă publicul nostru este familiarizat cu influențele folclorului românesc, m-am gândit să propun o scurtă călătorie europeană, pornind din Banat cu o destinație aflată tocmai în cealaltă parte a continentului și o revenire acasă la teme muntenești sau moldovenești. Sunt convins că cei ce vor alege să participe la acest al treisprezecelea Pian Călător se vor bucura de un program variat, extrem de interesant.” – Horia Mihail
În ultimii 13 ani, Horia Mihail a vizitat zeci de orașe din țară însoțit de pianul călător sau cântând pe pianele din orașele în care a ajuns, susținând peste 200 de concerte. Acum, cele 5 piane călătoare puse la dispoziție de Radio România, sunt încredințate comunităților din Caracal, Deva, Alba Iulia, Tulcea și Roman.
Programul pornește de la celebrele Dansuri românești de Bartok și va continua cu alte compoziții inspirate din folclor din creația lui Schubert, Chopin, Grieg, Glinka, Dvorak, Ravel, Brahms, Brediceanu şi Dan Dediu.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2022
Ediția a XII-a
Clasic
Călătoria pianistului Horia Mihail în istoria muzicii pentru pian solo intră în al 12-lea an de ex-istenţă, printr-o nouă ediţie a turneului naţional Pianul călător, cu tema… Clasic. Un program ce alătură trei celebre sonate şi o fantezie pentru pian solo de Haydn, Mozart şi Beethoven, pilonii clasicismului vienez, va încânta publicul care revine de fiecare dată cu plăcere în sălile de concert sau în aer liber, pentru a asculta un nou recital sau concert Pianul călător, susţinut de pianistul Horia Mihail.
Tuneul anului 2022 începe pe 12 mai, la Piatra Neamţ, continuă pe 13 mai, la Roman, unde se află unul dintre pianele călătoare puse la dispoziţia Radio România pentru acest proiect şi pe 14 mai, la Bârlad, când va ajunge la Pavilionul “Marcel Guguianu”, în contextul Nopţii mu-zeelor şi va merge mai departe până la mijlocul iunie, ajungând în întreaga ţară, alternând re-citalurile şi concertele cu orchestra.
Pianul Călător • 2021
Ediția a XI-a
Encore
Emoția unui nou început. Ediția a 11-a, din nou Pianul călător – Encore. Un program extrem de atractiv, alăturând cele mai frumoase piese oferite ca bis în cele 10 turnee de pâna acum, va încânta publicul care revine cu entuziasm în sălile de concert sau în aer liber, pentru a asculta pe viu un nou recital Pianul călător susținut de pianistul Horia Mihail. În premiera, anul acesta, recitalul va fi urmat în majoritatea orașelor de proiecția filmului documentar Pianul călător – 10 ani, care spune povestea primului deceniu al acestui proiect, o idee cu un destin și un traseu cu totul inedit.
Călătoria anului 2021 începe pe 28 mai, la Sibiu, și va continua pe tot parcursul lunii iunie, programul urmând a fi actualizat pe măsură ce condițiile o vor permite. Știm când începem, dar nu știm când ne vom opri
Era greu de prevăzut ce va urma atunci când a început totul, în 2011, pornind de la o poveste găsită în cărțile de istoria muzicii. Povestea era cea a turneului lui Franz Liszt din 1846-1847, care a venit însoţit de pianul său marca Erard, într-o zonă în care acest instrument încă nu ajunsese, călătorind pe teritoriul a ceea ce avea sa devină mai târziu o parte din România.
În ultimul deceniu, Horia Mihail a vizitat zeci de orașe din țară însoțit de pianul călător sau cântând pe pianele din orașele în care a ajuns, susţinând aproape 200 de concerte. Acum, cele 5 piane călătoare puse la dispoziție de Radio România, sunt încredințate comunităților din Tulcea, Caracal, Deva, Alba Iulia și Roman, dar drumul lor a fost mai lung și, uneori fără să se oprească mai mult de o seară, a trecut prin multe orașe care încă au nevoie de piane de concert.
Filmul documentar Pianul călător – 10 ani este un road movie muzical, care spune povestea a 10 ani de turnee ce a cuprins aproape 200 de concerte și recitaluri susținute de pianistul Horia Mihail în zeci de orașe ale țării și chiar peste granițe. Pianul călător – 10 ani, un film realizat de Virgil Oprina, este un documentar ce adună mărturii încă de la prima ediţie, un documentar ce va ramâne ca mărturie a unui efort de a aduce comunitățile mai puţin dezvoltate din punct de vedere cultural şi al infrastructurii culturale la nivelul celor dezvoltate.
Trecerea acestui turneu prin orașe mai mici ale țării și ramânerea pianelor de concert la dispoziția unor astfel de comunități este o modalitate de a pune în evidență potenţialul activităților culturale pentru a promova incluziunea socială. Artele sunt pentru toată lumea și pot contribui la reinventarea celor de lângă tine. De obicei activitățile culturale joacă un rol mic în zona definită oficial ca parte componenta a incluziunii sociale. Chiar și așa, ele pot aduce o contribuţie valoroasă și pot crea soluţii cheie, contribuind la dezvoltarea încrederii în sine, spiritului comunitar și a responsabilității care ajută comunitățile să iniţieze și să asigure proiecte pentru a se regenera.
Proiectul turneului național Pianul călător este o astfel de inițiativă, iar filmul Pianul călător – 10 ani este un moment de reflecție, un moment în care ne oprim puţin, ne uităm înapoi, după care continuăm drumul, pentru că încă mai sunt foarte multe de făcut.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2020
Ediția a X-a
În aer liber
Pianistul Horia Mihail pornește la drum în turneul sau național pentru a zecea oară. Pianul călător va cânta în 2020 în aer liber, online și nu numai, pentru un public dornic de emoție live după o primavară înghețată, pentru un public care așteaptă ca muzica clasică să revină la viață. Horia Mihail va cânta din 24 iunie în întreaga țară, cu un repertoriu marcând aniversarea Beethoven 250, pe clapele pianului călător.
Concertele vor avea loc între 24 iunie și 5 iulie, în aer liber, în mai multe orașe din țară, unele dintre acestea gazde ale pianelor călătoare. Anul acesta, turneul Pianul călător a ajuns la ediția cu numărul 10, așa cum era poate greu de prevăzut atunci când a început totul, în 2011, pornind de la o poveste găsită în cărțile de istoria muzicii, cea a turneului lui Franz Liszt din 1846-1847 prin ceea ce avea sa devină mai târziu România.
Începând din 2011, Horia Mihail a vizitat zeci de orașe din țară însoțit de pianul călător sau cântând pe pianele din orașele în care a ajuns. Acum, pianele călătoare puse la dispoziție de Radio România, sunt încredințate comunităților din Tulcea, Caracal, Deva, Alba Iulia și Roman, dar drumul lor a fost mai lung și, uneori fără să se oprească mai mult de o seară, a trecut prin multe orașe care încă au nevoie de piane de concert.
În urma acestor turnee, Horia Mihail a publicat patru CD-uri la Editura Casa Radio, care reflectă orientările repertoriale prin care a trecut în turneul Pianul călător: Pe urmele lui Franz Liszt, 100 % Beethoven. Romantic sau albumul înregistrat alături de Orchestra Națională Radio cu Beethoven, Rachmaninov, Lutoslawski.
Unul dintre cei mai dificili ani pentru comunitatea artistică mondială, anul 2020 este unul esențial și pentru turneul Pianul călător, iar faptul ca ediția a zecea se va petrece în aer liber este o declarație de rezistența în fața presiunilor cărora le sunt supuși artiștii și mesajul lor de speranță în vremurile pe care le trăim.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2019
Ediția a IX-a
Clasicismul vienez
Incredibil dar adevărat. Turneul „Pianul călător” se apropie de ediția cu numărul 10, așa cum era poate greu de prevăzut atunci când a început totul, în 2011, pornind de la o poveste găsită în cărțile de istoria muzicii, cea a turneului lui Franz Liszt din 1846-1847 prin ceea ce avea să devină mai târziu România.
Anul 2019, anul ediției a noua, este rezervat clasicismului vienez. Un popas meditativ, odihnitor, asupra unor repere ale repertoriului pianistic, Haydn, Mozart și Beethoven, cu trei sonate pentru pian reprezentative.
Începând din 2011, Horia Mihail a vizitat zeci de orașe din țară însoțit de pianul călător sau cântând pe pianele din orașele în care a ajuns. Acum, pianele călătoare sunt încredințate comunităților din Tulcea, Caracal, Deva, Alba Iulia și Roman, dar drumul lor a fost mai lung și a trecut prin multe orașe care încă au nevoie de piane de concert, uneori fără să se oprească mai mult de o seară.
În urma acestor turnee, Horia Mihail a publicat patru CD-uri la Editura Casa Radio, care reflectă orientările repertoriale prin care a trecut în turneul Pianul călător: Pe urmele lui Franz Liszt, Beethoven, Romantic sau albumul înregistrat alături de Orchestra Națională Radio cu Beethoven, Rachmaninov, Lutoslawski.
Am ajuns în anul 2019, și Horia Mihail a optat pentru o incursiune în clasicismul vienez, invitându-ne să ascultăm Sonata în si minor, HOB.XVI 32 de Haydn, Sonata în Re major KV 311 de Mozart și celebra Sonată Appassionata nr. 23 în fa minor op. 57 de Beethoven.
Este un moment de pasaj dar, în același timp, reflectă faptul ca revenirea periodica asupra repertoriului clasic este esențială pentru un pianist de anvergura, chiar dacă uneori, tradusă în cuvinte, povestea unui astfel de recital nu este, poate, la fel de savuroasă ca povestea unui recital romantic. Iar „cheia clasică” a lui Horia Mihail este, cu siguranță, una incitanta, plină de relief.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2018
Ediția a VIII-a
Pianul călător merge mai departe cu un „Best of”
Totul a început în 2011, pornind de la o poveste găsită în cărțile de istoria muzicii.
Ne gândeam atunci… În fond, dacă s-a putut în 1846, atunci când Liszt străbătea Europa și respectiv ceea ce avea să devină România, alături de pianul său, de ce nu s-ar putea acum. Doar pentru că avem falsa senzație că nu mai este cazul ? Concertele oferite atunci de Liszt unor comunități în care astfel de evenimente erau extrem de rare au fost primite de public cu entuziasm. Însăși sosirea lui Liszt în orașe precum Timișoara, Arad, Cluj, Iași sau București a reprezentat un eveniment în sine. Multe dintre concertele acestui turneu au avut și caracter umanitar, pianistul donând onorariul în scopul înființării unor școli, sau pentru a fi împărțiți săracilor…
Începând din 2011, Horia Mihail a vizitat zeci de orașe din țară însoțit de pianul călător sau cântând pe pianele din orașele în care a ajuns. Acum, pianele călătoare sunt încredințate comunităților din Tulcea, Caracal, Deva, Alba Iulia și Roman, dar drumul lor a fost mai lung și a trecut prin multe orașe care încă au nevoie de piane de concert, uneori fără să se oprească mai mult de o seară.
Spuneam în 2011 că nu ne vom opri aici, vom face și Pianul Călător 2 și „Pianul Călător 3, câte primăveri vom putea de aici înainte.
Am ajuns în 2018, anul Centenarului României și a venit momentul unui binemeritat Best of, turneu în care Horia Mihail și prietenul sau, Pianul Călător, ne invită să ascultăm sau sa reascultăm celebra Sonata „Alla turca” de Mozart, inclusă în turneul 100 % Mozart din 2014 sau la fel de celebra Sonata lunii de Beethoven, din turneul anului 2013, dar și o lucrare pe care nu a mai prezentat-o în acest context, Kinderszenen de Schumann. În final, surpriza vine cu Rapsodia Româna nr. 1, în transcripția pentru pian a lui George Enescu însuși.
Nu simt nevoia unui bilanț, pentru ca eu cred că Pianul călător își va continua drumurile de fiecare primavara. Dar este, fără îndoială, un moment de reflecție.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2017
Ediția a VII-a
Romantic Vals
Șapte primaveri, șapte turnee Pianul călător… un bilanț remarcabil pentru Radio România și Asociația culturală Accendo greu de imaginat în 2011, anul în care inițiam împreună cu Horia Mihail această idee, plimbând un pian de concert, pus la dispoziție de Radio România, dintr-un oraș în altul și lăsându-l, an după an, într-o altă localitate care nu avea un pian de concert.
Pornind de la Anii de pelerinaj ai lui Liszt, am parcurs de atunci lumea temelor cu variațiuni, a lui Beethoven și a lui Mozart, ani exclusiv romantici cu Brahms, Liszt, Schumann, Rachmaninov, Chopin, pentru a ajunge în 2017 la vals. Romantic Vals este tema anului 2017.
Piane călătoare se găsesc în acest moment la Alba Iulia, Roman, Tulcea, Deva și din 2017 la Caracal, așadar în toate marile regiuni istorice ale țării. Datorită acestor piane călătoare puse la dispoziție de Radio România în dorința sa de a-și face tot mai simțită și mai prezentă misiunea publică, în orașele respective au ajuns cu recitaluri și turneele Duelul viorilor, Vioara lui George Enescu, Flautul fermecat, Va place…, Argentango și nu numai, în lipsa PIANULUI, piesa centrala a scenei pentru astfel de evenimente, ele fiind puțin probabil să poată încânta publicul acestor orașe. Și tot așa poveștile au continuat.
Horia Mihail pornește în a șaptea călătorie pe drumul pianistului de cursă lungă încercând să demonstreze că valsul poate avea abordări foarte diferite și poate însemna pentru fiecare dintre noi cu totul altceva. Valsul va fi cu siguranță o invitație irezistibilă, fiind prezentat într-un caleidoscop stilistic divers, în care vom asculta miniaturi semnate de Schubert, Brahms, Dvorak, Chopin, Ravel sau Debussy.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2015
Ediția a V-a
Un romantism de culori diferite la vârste diferite
În 2011, când porneam împreună cu Horia Mihail pe primul drum al Pianului călător eram foarte atenâi sa nu ne îndepărtăm de la ideea de la care plecasem, pe urmele lui Franz Liszt, plimbând un pian de concert pus la dispoziție de Radio România dintr-un oraș în altul și lăsându-l an după an la Medias, Sânnicolau Mare, Tulcea, Roman şi, acum, la Deva.
De atunci am parcurs mai mulţi „ani de pelerinaj”, am trecut prin lumea temelor cu variaţiuni, a lui Beethoven şi a lui Mozart, pentru a plonja în 2015 în cel mai profund şi incontestabil romantism, cu Brahms, Liszt, Schumann şi Rachmaninov.
Brahms, cu rigoarea lui ce merge în paralel cu o libertate şi o inventivitate ritmică înnoitoare, rămâne – în special în scriitura pianistică – veşnicul îndrăgostit de cea care îi va fi inaccesibilă toată viaţa.
Liszt, cu perspectiva sa expansionistă în abordarea claviaturii, vorbeşte în fiecare lucrare dedicată instrumentului său despre noi spaţii, despre puterea asimilatoare a pianului, abordându-l ca pe un veritabil microcosmos.
Schumann, cu o creaţie ce a evoluat doar pe planul interiorității, al pasiunii, al poeziei, cauta a revela prin sunete adevărata natură şi menirea secretă a lucrurilor, rămânând în istorie ca un romantic în cel mai deplin sens al cuvântului.
Rachmaninov, cu stilul lui pianistic şi inventivitatea melodică ce poartă o amprentă inconfundabilă, marcată de un lirism zbuciumat, tumultuos, dureros, face din muzica sa reflexul direct al unei personalități nervoase, angoasate și introvertite.
Horia Mihail pornește în a cincea călătorie pe drumul pianistului de cursă lungă încercând să demonstreze că romantismul poate avea nuanţe foarte diferite şi poate însemna pentru fiecare dintre noi cu totul altceva. Cei patru mari creatori ai repertoriului pianistic pe care i-a ales îi oferă şansa de a genera în cei care îl ascultă o nesfârsită paleta de emoţii.
Trebuie doar să uitaţi că în afara sălii de concert şi în tumultul secolului XXI pragmatismul domnește fără drept de apel şi, indiferent de vârsta pe care o aveţi, să vă lăsaţi inundaţi de culorile romantismului, care se pare că vor supravieţui atâta timp cât nu vom ajunge sa vedem lumea în alb și negru.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2014
Ediția a IV-a
100% Mozart
Muzică de poveste și o poveste despre muzică, un vis devenit realitate dar izvorât dintr-o necesitate, despre aceasta este vorba în Turneul Pianul Călător, ajuns în 2014 la cea a IV-a ediție. La invitația Radio România, Horia Mihail și Pianul Călător pornesc la drum, de data aceasta cu destinatia finală Roman. Între 21 martie și 14 mai 2014, ajung în 13 orașe din România dar și la New York și Chișinău.
Dacă la prima ediție, turneul lui Liszt în Țările Române, însoțit de un pian de concert, era cel ce inspira această aventură muzicală – menită să aducă bucurie melomanilor din întreaga țară, dar având și obiectivul generos de a dărui unui oraș, care nu avea un pian de concert, instrumentul cu drept de folosință în următorii ani – anul acesta Mozart, compozitorul care și-a petrecut cei mai mulți ani din viață în turneu, va fi muza călătoriei muzicale.
Trei ani înseamnă însă trei povești cu mii de kilometri parcurși, cu zeci de mii de spectatori în săli și milioane de ascultători virtuali prin radio, televiziune sau internet care au participat la primele trei ediții ale turneului național Pianul călător, organizat de Radio România Cultural și Asociația Culturală Accendo.
La cea de-a patra ediție poveștile se intersectează, primele trei piane se vor reîntâlni cu prietenul lor cel mai bun, pianistul cu care au călătorit, iar primul pian, cel rămas în anul 2010 la Mediaș va porni spre o altă destinatie, Roman, orașul natal al lui Sergiu Celibidache, din care lipsește însă acum un pian de concert.
Traseul străbătut va acoperi toate zonele istorice ale țării: pornind de la Tulcea unde se va întâlni cu al treilea pian călător, după o scurta oprire în Moldova, la Bârlad, Horia Mihail va ajunge la Medias de unde va prelua primul pian împreuna cu care va călători, susținând recitaluri în patru orașe ce nu au piane de concert, pâna la Roman unde va ajunge pe 29 martie și unde, după seara de gală, pianul, pus la dispoziție de Radio România, va rămâne. Turneul va continua apoi pentru Horia Mihail care va susține în continuare recitaluri și concerte cu orchestra în mai multe orașe de pe tot cuprinsul țării, în parcurile bucureștene, dar și la New York și Chișinău. Pianistul se va întâlni pe acest traseu și cu al doilea pian călător, pe 26 aprilie, la Sânnicolau Mare.
Repertoriul ales este integral Mozart. În recitaluri, Horia Mihail va interpreta două rondouri, două fantezii și două sonate din creația mozartiana, iar în concertele cu orchestra se va afla pentru prima oară în postura de dirijor și solist în trei celebre opusuri concertante mozartiene pentru pian și orchestră.
Al patrulea turneu Pianul călător îi oferă așadar lui Horia Mihail bucuria de a repeta această experiență, cu un program atractiv, cu recitaluri și concerte cu orchestră. Traseul lui va putea fi urmărit pe www.pianulcalator.ro sau pe frecvențele posturilor publice de radio.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2013
Ediția a III-a
Beethoven pentru copii, părinți și bunici
Pianul călător a fost inițial o idee, un vis pe care nu știam dacă vom reuși să-l transformăm în realitate și să nu-l lăsăm să ramână o întâmplare dintr-un an oarecare, o întâmplare de care se vor fi minunat unii și alții și pe care o vor uita, așa cum au descoperit-o.
Pianul călător a devenit un brand, acum, când lansăm a treia ediție, toată lumea știind foarte bine despre ce este vorba. A treia călătorie va începe tot la București și se va încheia la Tulcea, la Teatrul Jean Bart, unde va locui al treilea pian călător în următorii ani. Mediaș, Sânnicolau Mare, Tulcea. Când am început, nu știam unde va duce acest traseu.
Rememorez acum, la această a treia călătorie, unghiurile diverse din care am avut ocazia să urmăresc poveștile pianului călător. Unul dintre acestea este cel al ascultătorului de radio care a urmărit călătoriile în reportaje încă de la primele recitaluri pe urmele lui Franz Liszt din 2011, până la cele din vara lui 2012, pornind din estul extrem al țării, de la Mamaia, și ajungând în vestul extrem, la Sânnicolau Mare. Ascultând vocile din public, te convingeai că ideea aceasta năstrușnică de a pleca în turneu cu un pian de concert în mărime naturală după tine are gradul ei de spectaculozitate și are șanse să scoată lumea din case și din apatie.
Un alt unghi este cel din loja Sălii Radio, de unde poți privi spre scenă îmbrățișând publicul cu privirea și încercând să echilibrezi raportul între ceea ce se întâmpla pe scenă, modul în care publicul reacționează sau nu și propriile senzații la ascultarea pianului cel nou al Sălii Radio, sub atingerea pianistului Horia Mihail, confruntându-se în recital sau în concert cu partituri de o dificultate și diversitate stilistică apreciabile, parcurgând peste doua secole de istorie a muzicii și propunându-și să-și depășească propriile limite.
La primul recital din seria celor susținute de al doilea pian călător, petrecut în aer liber, pe malul Mării Negre, într-o atmosferă realmente neconvențională, am dat paginile pianistului, prinzând foile pe care uneori le lua vântul. Sunetul pianului era atunci foarte aproape, iar impactul lui la fel de puternic cum trebuie să fi fost asupra celor aflați la malul marii în acel moment în care din boxele aflate pe o distanță apreciabilă de-a lungul plajei s-au revărsat sonoritățile învăluitoare ale unui pian.
Am ascultat recitalul și concertele pianistului călător și pe CD sau în înregistrările live de la concertele din București sau din țară. După cele 12 recitaluri din 2011, impresionantul turneu din 2012 ajungea la 22 de recitaluri și concerte în 19 orașe, pentru ca în 2013 să ne oprim la 19 momente pianistice beethoveniene în 15 orașe din România și Republica Moldova. Mii de kilometri, zeci de mii de spectatori în săli și milioane de ascultători virtuali prin radio, televiziune sau internet.
În 2013, un al treilea pian de concert părăsește studiourile Radio România pentru a bucura sufletele unor oameni care în acest moment au prea puține alternative care să-i determine să părăsească locul comod din fața televizorului pentru a vedea și a asculta ce se poate întâmpla în urbea lor atunci când pe șoseaua principală de acces intră o mașina ce se amestecă printre celelalte, o mașină pe care scrie www.pianulcalator.ro și Pianul călător – Turneu național extraordinar al pianistului Horia Mihail și din care puțin mai târziu este coborât un negru, strălucitor și elegant pian de concert.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2012
Ediția a II-a
Întoarcerea pianului călător
O călătorie nu se reia niciodată la fel. O muzică nu trebuie niciodată citită la fel. Dacă farmecul reluării unor călătorii, al unor trasee, vine tocmai din irepetabilul acestora, muzica clasică este unul dintre teritoriile care se pretează cel mai bine la relecturi, la reinterpretări.
Din nou Pianul Călător? Din nou. Pe aceleași drumuri, pe altele noi, mereu în căutarea unor noi perspective, dar și a unor noi destinații.
Același pianist, dar mereu altfel, mizând pe un repertoriu provocator, care permite și inspira la relecturi ale unor piese deja citite în mai multe variante. Mai întâi de cel care a generat tema, apoi de cel care a preluat și, în unele cazuri, a făcut tema mai celebră decât originalul, apoi de interpret, în cazul nostru de pianist, care în cinci concerte și 17 recitaluri va încerca să recitească de fiecare dată altfel, o muzică de care, astfel, nu te vei plictisi niciodată.
Muzica pe care a ales-o Horia Mihail pentru acest nou turneu se află sub semnul dualității și uneori chiar al pluralității de semnături, străbătând aproape trei secole de istorie, pornind de la Chaconne de Bach-Busoni și ajungând la Șase dansuri românești de Bela Bartok. Piesa originară aparține unui autor sau este preluată din folclor, iar semnatarul versiunii pianistice este un altul. Ideea rămâne valabilă atât în programul de recital, cât și în aparițiile cu orchestră care jalonează acest lung turneu, rezervate seducătoarei și spectaculoasei Rapsodii pe o tema de Paganini de Rachmaninov.
Primul pian călător a plecat anul trecut de la Radio România, iar după o călătorie prin cinci orașe din Transilvania a poposit pe scena Sălii Traube din Mediaș.
Al doilea pian călător își așteaptă rândul în studiourile radioului, urmând să parcurgă începând din 17 iunie un periplu mai complicat, din estul în vestul extrem al țării, de pe malul Mării Negre, trecând prin Buzău, Focșani și Roman, luând apoi direcția Caracal, Reșița și în final Sânnicolau Mare, orașul unde s-a născut Bela Bartok. Așadar Dobrogea, Moldova, Oltenia, Banat… Ar trebui ca la sfârșit toata lumea să fie mulțumită.
Din această vară, entuziaștii locali care mențin vie memoria micului orășel în care s-a născut Bartok vor avea un pian de concert adevărat pentru festivalul pe care îl organizează în fiecare an.
Odată ajunși la finalul acestei călătorii, inventatorii turneului Pianul Călător vor face o promisiune. Acesta va continua și în 2013, căutându-și noi destinații.
Oltea Șerban-Pârâu
Pianul Călător • 2011
Ediția I
Pe urmele lui Franz Liszt
Era o după-amiază de iarnă ca oricare alta, în care te gândeai că nimic pe lumea asta nu mai impresionează pe nimeni într-o vreme în care s-a inventat aproape totul, pentru a atrage pe oricine către orice.
Chiar și către lucrurile care contează. De exemplu muzica clasică.
Să facem un turneu național de recitaluri de pian solo. S-a mai făcut, nu de pian, dar ce contează… Să fie un recital integral Liszt, pentru că e bicentenar. Dar cui îi mai pasă de aniversări din acestea pompoase…
Și mai ales de ce?
Pentru că merită. Pentru că există atâția oameni în țara aceasta care nu au acces pe viu la ceva atât de semnificativ cum este muzica clasică, doar pentru că trăiesc în orașe în care nu se întâmplă nimic.
Bine, dar în astfel de orașe nu există pian!
Sigur că da. Trebuie să mergem cu pianul după noi!
În fond, dacă s-a putut în 1846-47, atunci când Liszt străbătea Europa și respectiv ceea ce avea să devină România, alături de pianul sau, de ce nu s-ar putea acum. Doar pentru că avem falsa senzație că nu mai este cazul? Concertele oferite atunci de Liszt unor comunități în care astfel de evenimente erau extrem de rare au fost primite de public cu entuziasm. Însăși sosirea lui Liszt în orașe precum Timișoara, Arad, Cluj, Iași sau București a reprezentat un eveniment în sine. Multe dintre concertele acestui turneu au avut și caracter umanitar, pianistul donând onorariul în scopul înființării unor școli, pentru a fi împărțiți săracilor…
Așa vom face și acum. Pentru a marca împlinirea a 200 de ani de la nașterea lui Franz Liszt, pianistul Horia Mihail – solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio – va realiza un turneu de recitaluri în 12 orașe din România. Primele șapte concerte vor avea loc în orașe mari, care au piane de concert și vor anunța cea de-a doua parte a turneului, cea a pianului itinerant. Recitalul din 15 aprilie de la Sala Radio din București va marca plecarea unui pian de concert recondiționat pus la dispoziție de Radio România, alături de pianistul Horia Mihail, către Hunedoara, Deva, Alba Iulia, Dumbrăveni, spre destinația finala, Mediaș – locul unde acest instrument va fi dat în folosință comunității locale de către Radio România. Iată și gestul umanitar, chiar dacă este unul cu totul neobișnuit.
Și nu ne vom opri aici, vom face și „Pianul Călător” 2 și „Pianul Călător” 3, câte primăveri vom putea de aici înainte.
Horia Mihail și prietenul său, Pianul Călător, ne invită să mergem împreuna cu ei, pe urmele lui Liszt. Vom sărbători o prietenie veche de când lumea, între pian și pianist, printr-un turneu de recitaluri în 12 dintre cele mai frumoase orașe din România.
Oltea Șerban-Pârâu